Buggymaker Maclaren moest een miljoen wagentjes – geproduceerd over een
periode van tien jaar – gaan voorzien van veiligheidskapjes. Een tiental
Amerikaanse kinderen was vingertopjes kwijtgeraakt na een ongelukje met het
opklapmechanisme van de kinderwagens.
Nokia moest in deze week 14 miljoen opladers terughalen, omdat er een klein
risico was dat de gebruiker een schok zou krijgen.
Fabrikanten lijken vaker genoodzaakt om producten terug te moeten nemen. Echt
harde cijfers zijn lastig te achterhalen, maar de trend lijkt onmiskenbaar.
De US Consumer Safety Commission, verantwoordelijk voor productveiligheid in
de VS, publiceerde dertig jaar geleden een tiental zogenaamde product
recalls per maand. De laatste jaren zijn dat er maandelijks vele malen
meer. Zo vonden er in oktober 1979 in Amerika 10 product recals plaats,
dezelfde maand dertig jaar later zijn dat er 33.
Productiefoutjes
Productiefoutjes zijn van alle tijden. Een van de belangrijkste oorzaaken
voor de toename van het aantal terugroepacties is ongetwijfeld de opkomst
van internet, waardoor elk foutje onder een vergrootglas wordt gelegd.
Het noodzaakt producenten vaak snel te reageren en producten onmiddellijk
terug te nemen. Fouten onder het kleed schuiven, is bijna onmogelijk.
Probeer je dat wel, zoals Apple
begin dit jaar, dan is de kans groot dat het probleem alleen maar
explosiever wordt.
Overigens is het juist een goede zaak dat dingen sneller in de openbaarheid
komen, stelt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). "We zien er juist op
toe dat de informatie bij zoveel mogelijk gebruikers van het product terecht
komt", zegt de woordvoerder van de VWA.
Meer fouten?
Maar worden er ook meer fouten gemaakt? Daar zijn amper cijfers over. Maar er
zijn wel vermoedens.
In 2007 ontstond in de Verenigde Staten onrust na een aantal product recalls
op rij. Alle producten kwamen uit China.
Een van de druk bediscussiëerde zaken was dat het uitbesteden van de productie
er toe leidde dat de VS werden overspoeld met producten met een smetje. De
productieketens, of het nu van voedsel of van elektronika is, zijn zo
complex geworden, dat controle steeds lastiger wordt.
De globalisering zou mede doorzaak zijn van de toename van het aantal product
recalls. En toeval of niet: Buggiefabrikant Maclaren besteedt sinds 2000 de
fabricage uit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl